När systemet skapades så var målet var att höja kvaliteten och komforten ombord på flygplan. Passagerarna skulle uppleva en hög och jämn miljö oavsett flygplansindivid dag eller tidpunkt, biljettpriset var ju lika högt oberoende av när det senast hade utförts en grundlig kabinstädning ('Deep-clean' / recond). Kvaliteten var tidigare ojämn och resultatet efter en sk. 'deep-clean' skiftande, ibland hade man inte ens haft tid pga förseningar men biljettpriset det var lika högt ändå. Analysen gav att det var tiden och fokus som dalade mot slutet av städuppdraget eftersom personalen tröttnade efter stol nummer 50 av 200, ett flygplan var helt enkelt för stort. Det var då idén om att dela in flygplanet i olika sektioner föddes, utmaningen var nu att skapa ett system som kunde hantera flera olika flygplan, med flera olika sektioner på olika intervall dessutom så flyttade dom sig till nya flygplatser varje natt där det var flera olika leverantörer.
Tanken var att om personalen fick ett begränsat uppdrag så skulle kvaliteten höjas, men det skulle bli många sektioner att planera och hålla reda på - det behövdes ett planeringssystem.
Med erfarenheter från utveckling av system för flygtekniskt underhåll så delades nu flygplanet in i olika sektioner som galleyn, toaletter, kabinsektioner, lastrum, cockpit, extriörtvätt etc. Dessa rullade sedan på 'egna' intervall där toaletter och galley utfördes mer frekvent. Intervallen justerades sedan för att uppnå optimal servicenivå baserat på säsong eller efter hur passagerarerantalet förändrades.
Resultatet blev att städleverantören inte behövde planera in extrapersonal vid 'deep-clean' (personal som ofta fick stå och vänta vid förseningar) och flygbolaget slapp att 'ta flygplanet ur produktion'. Sektionerna utfördes av en mindre personalstyrka löpande vid daglig städning + någon av 'deepclean'-sektionerna med full flexibilitet. Framförallt så höjdes nu kvaliten men även kommunikation, rapportering och arkivering kapades, underhållskostnaderna minskade drastiskt då passagerarna var mer rädda om sin närmiljö. 'Deep-clean' var efter den dagen aldrig mer en begränsande faktor för varken flygbolaget eller städleverantören - 'Win-Win'.
Man kan givetvis hantera detta med papper, penna, telefon, Excel eller någon annat program samt massor av personal men med QR-Plan så slipper man det helt och hållet.